Undele gravitaționale și partea întunecată a Universului

Categoria: Conferinte si Dezbateri

Parteneri:
European Space Agency Editura Humanitas

Unde: Libraria Humanitas de la Cismigiu (vezi harta)

Bd. Elisabeta nr. 38
Bucuresti

Joi 27 sep, 19:00 - 20:30

OK, să fim cinstiți; poate că nu vom gasi prăjiturele în partea întunecată a Universului, dar oare ce se întîmplă acolo?

În urmă cu un secol, Albert Einstein ajungea la concluzia că există deformări ale curburii spațiu-timpului care se propagă cu viteza luminii; astăzi le denumim unde gravitaționale.

De peste 50 de ani cercetătorii încearcă să le detecteze; în sfîrșit, eforturile le-au fost recompensate în septembrie 2015 cînd Interferometrul Laser pentru Observarea Undelor Gravitaționale (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory - LIGO) a înregistrat pentru prima dată un astfel de fenomen. Această deformare a spațiu-timpului a fost generată în urmă cu mai mult de un miliard de ani prin contopirea a două găuri negre, fiecare cu o masă de circa 30 de ori cea a Soarelui. Cînd undele gravitaționale au ajuns în sfîrșit la Pămînt au provocat o schimbare a dimensiunilor detectorilor LIGO de aproximativ o zecime de milionime din mărimea unui atom!

Pînă în prezent au fost confirmate șase detecții de unde gravitaționale. Aceste observații au deschis omenirii o nouă fereastră către partea întunecată a Universului, iar importanța lor a fost recunoscută prin acordarea Premiului Nobel pentru Fizică în 2017 fondatorilor LIGO.

LIGO face parte dintr-o rețea mondială de observatoare de unde gravitaționale. Pentru a suplimenta instrumentele terestre, Agenția Spațială Europeană (European Space Agency – ESA) a selectat Antena Spațială de Interferometrie Laser (Laser Interferometer Space Antenna - LISA) drept următoarea misiune științifică de mare amploare.

Dr. Paul McNamara va vorbi despre știința undelor gravitaționale, precum și despre tehnologiile necesare construirii celor mai sensibile instrumente pe care omenirea le-a avut vreodată la dispoziție. În anii ce urmează acestea ne vor permite – atît de pe Pămînt cît și din spațiu – să studiem cele mai violente evenimente din Univers.

Dr. Mcnamara este Project Scientist în cadrul ESA, iar cercetările sale vizează observarea din spațiu a undelor gravitaționale.

Dupa multi ani in care a fost un fan al aventurilor unor personaje precum Dr. Who si Mr. Spock, Paul si-a inceput cariera stiintifica studiind fizica si astronomia la Universitatea din Glasgow. Tot aici si-a urmat si doctoratul, cercetarile sale concentrindu-se pe etapele preliminare de dezvoltare a Laser Interferometer Space Antenna (LISA; Antena Spatiala de Interferometrie Laser), un observator spatial de unde gravitationale. Atit in perioada doctoratului cit si ca postdoc, a fost implicat in dezvoltarea detectorului terestru de unde gravitationale GEO600, un program comun Anglo-German.

Dupa o scurta perioada in care a lucrat in industria privata, Paul s-a reintors in cercetarea fundamentala intrind in echipa de studiere a undelor gravitationale din cadrul Goddard Space Flight Center al NASA. In 2005, Paul s-a alaturat ESA ca Project Scientist al misiunii LISA Pathfinder, iar astazi este Study Scientist pentru viitorul observator de unde gravitationale, LISA.

Intrare liberă, fără rezervare, în limita locurilor disponibile.

Și dacă tot sunteți în Librăriile Humanitas nu uitați că, pe perioada festivalului, cărțile de știință au promoții speciale.