Educaţia în perspectiva celei de-a patra revoluţii industriale

Categoria: Conferinte si Dezbateri

Parteneri:
Institutul Francez Contributors.ro

Unde: Institutul Francez (vezi harta)

Bd. Dacia nr. 77
Bucuresti

Programari:

Vineri 29 sep, 18:00 - 20:00

Fiecare nou val al inovaţiei tehnologice a determinat schimbări dramatice în societate, modificînd radical modul de viaţă al oamenilor, relaţiile dintre ei, structurile de putere. Chiar şi răspîndirea unor tehnologii pe care azi le-am considera primitive ca cioplirea pietrei sau aprinderea focului au fost de natură să propulseze întreaga omenire pe cu totul alte coordonate.

Progresul tehnologic este nu doar cumulativ ci şi multiplicativ, drept urmare, viteza schimbărilor creşte exponenţial. Dacă revoluţia industrială din Evul Mediu s-a desăvîrşit în aproape jumătate de mileniu, iar epoca aburului a durat două secole, secolul XX este deja martorul a două valuri majore de inovaţie, introducerea producţiei de serie mare şi, respectiv, a automatizării proceselor.

Ne aflăm în pragul unei noi revoluţii, definită de introducerea pe scară largă a sistemelor de inteligenţă artificială şi de interconectarea reţelelor de schimb de date. Schimbarea de paradigmă se petrece chiar acum, în faţa ochilor noştri. Maşinile autonome au devenit o realitate, dronele livrează bunuri, iar sistemele expert bazate pe învăţare automată depăşesc deja în performanţă specialiştii umani.

Direcţia în care ne vom îndrepta este greu de prevăzut şi depinde, în mare măsură, de deciziile conştiente pe care le vom lua, atît noi ca indivizi, cît şi întreaga societate. Putem să ne îndreptăm spre un viitor definit de bunăstare generalizată sau spre o lume polarizată, cu o minoritate super-bogată şi o majoritate trăind la limita supravieţuirii. Decizia ne aparţine.

În ce măsură este adecvat actualul sistem de educaţie pentru a face faţă unei lumi în schimbare accelerată? Ce funcţionează bine şi ce ar trebui schimbat? Care este rolul părinţilor în acest demers? Cum poate încuraja mediul familial dobîndirea de către copii a unor aptitudini precum deschiderea către nou, flexibilitatea şi gîndirea critică?

La aceste întrebări vor încerca să răspundă invitaţii din această seară (în ordine alfabetică):

Doru Valentin Căstăian, doctor in filosofie, este cunoscut ca publicist, traducator si realizator de scenarii pentru softuri educationale.

Ciprian Fartușnic, doctor în ştiinţele educaţiei, este director general al Institutului de Științe ale Educației. Printre domeniile sale de expertiză se numără filosofia educaţiei şi motivaţia pentru învăţare.

Mihai Maci este lector de filosofie la Universitatea din Oradea. Domeniile sale de interes vizează în particular filosofia contemporană şi mai ales tentativele est-europene de a gîndi rostul istoriei.

Bogdan Murgescu este profesor la Facultatea de Istorie din cadrul Universității din București și președinte al Societății de Științe Istorice din România. În lucrarea sa din 2010 "România și Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010)" a incercat să explice cauzele istorice ale înapoierii economice a României actuale și perspectivele de recuperare din secolul XXI.

Varujan Pambuccian este doctor în matematică şi iniţiatorul Comisiei pentru Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor din Camera Deputaţilor, comisie pe care a înfiinţat-o şi al cărei membru este şi azi. Deşi de 20 de ani este activ în politică, îşi continuă şi cariera în IT. În 2012 a depus spre brevetare o tehnologie care permite utilizarea în regim concurent a mai multor suprafeţe tactile, iar în prezent dezvoltă tehnologii în domeniul virtualizării.

Cosima Rughiniş este profesoară la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din Bucureşti. Este interesată de modelele naturii umane din zone diverse precum manualele școlare (în proiectul "Alice in Tara Manualelor"), homeopatie ("Homeopatia în Țara Minunilor"), social media și jocurile digitale.

Intrarea este libera, dar  se va face insa in limita locurilor disponibile si locatia isi rezerva drepturile de a opri intrarea spectatorilor pentru a asigura siguranta desfasurarii evenimentului.